BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, September 1, 2010

GOOD vs BAD

"We, as human have the Good side and the Bad side. If the Good conquered the Bad, then it's okay. But if it is the other way around, you can see how."

Ini ayat yang Sir Ayub cakap kat kelas tadi. Kelas MassCom. Masa tu kitorg baru habis belajar Chapter 6:Books. Macam biasa, Sir akan bagi penghilang bosan, katanya. So, dia tunjukkn kat kitorg gambar masa dia ke satu conference di Cambodia. Antara gambar yang ada kat slide tu adalah gambar tengkorak and segala khazanah bukti kekejaman rejim Khmer Rouge di Cambodia. Ada gambar baju baju lama, yg dah tinggal cebisan2 kat area Kubur(kawasan perkuburan beramai-ramai). Mangsa ditanam hidup hidup dan kanak-kanak di hentak ke batang pokok yang besar. Periuk api dan macam-macam. Sangat banyak tengkorak yang terpamer, selipar, pakaian. Mereka sedang melakukan ethnic cleansing, mungkin. Kalau itu boleh dipanggil ethnic cleansing. Bak kata Sir Ayub, orang yg melakukan ethnic cleansing ni dorg membunuh secara berperingkat. First, dorg akn bunuh those yang professionals. After that, people with specs, after that orang yang tangan dia lembut, n then baru labours. Sometime, dorg tak bunuh labors so that they will have enough labor workers. This labors do not have any concern on outside world except for their hardworks. They will also kill children especially children of the professionals. Dunia.

Semua manusia dilahirkan dengan bahagian baik dan jahat yang sama, but it is just depends on how we manage the good and the bad. If kita jadikan part baik tu raja, then kita akan jadi baik, tapi bila kita jadikan part jahat tu raja, memang susahlah kita nak bertolak ansur ngn orang lain. Ini, cerita mungkin pasal kekejaman Khmer Rouge, tp kekejaman manusia lain di dunia?

Tbe-tbe teringat pulak pasal apa yang Sir Mazlan cakap time consultation pasal Novel. Americans. They are very arrogant. They never think or bother about anyone else, except themselves, They just feel taht they are too powerful and no one can beat them. Sama la. sebab tu Amerika pon kejam jugak. Yahudi, the Israel, they are just SO MEAN. They talk about human rights, tapi they didnt observe it themselves. Apakah??? Perlukah??? Pentingkah. Jangan fikirkan keuntungan diri sendiri. Sila fikirkan orang di sekeliling anda.

Sekarang, kita tak sedar, orang melayu malaysia sedang mengalami masalah. Mungkin kita cuma terlalu sibuk memikir kan isu dalamn, isu buang bayi, isu akhlak remaja, isu free sex, tapi kita terlupa nak baca paper, kita terlupa nak ambik tahu pasal melayu yang lain. Indonesia sedang cuba melakukan Ethnic Sweeping. Cuba untuk menghalau rakyat malaysia di indonesia. Tapi mereka terlupa kan, bahawa rakyat mereka di negara kita tidk pernak dihalau. Mungkin kita menghantar pulang mereka yang tidak mempunayi rekod perjalanan yang sah, tapi kita tidak menghalau. Itu mengikut peraturan. Berapa ramai rakyat indo yang ada di negara kita? Adakah pernah kita berniat untuk melakukan Ethnic sweeping??? Tidak. Tapi di sana, mereka giat mengecam rakyat kita. Baling batu ke arah rumah engineer Malaysia yang bekerja di sana. Cuma, mungkin kita tidak terlalu takut dengan tindakan mereka. Sebab Malaysia jauh lebih maju daripada Indonesia, mungkin kita sudah rasa kita berkuasa..Tapi, tak salah kan kita berjaga-jaga..


nota: tertanya-tanya apa nasib Ashraf Sinclair kalau Indonesia mmg btul2 melaksanakan Ethnic Sweeping terhadap rakyat Malaysia secara besar-besaran...

0 comments: