BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, September 10, 2009

Sehelai kertas 1

With the name of Allah, the most gracious and the most merciful...

Hidup ini ibarat padang bola yang luas, dan kita adalah pemain-pemain, bola adalah kehidupan yang dikejar dan dibawa menuju ke tiang goal. Hidup ini adalah satu pentas, dimana kita adalah pelakon-pelakonnya, yang gigih berlatih sketsa kehidupan untuk mencapai satu tujuan. pernahkah kita sama-berfikir, diam untuk sejenak, apakah kehidupan yang kita kecapi hari ini sudah cukup baik untuk kita, atau kita masih punya waktu untuk menampal lohong2 yang wujud..? Hidup ini bukan tentang seorang insan sahaja, tetapi tentang insan itu dan dunia sekelilingnya, yang pada mata kasar kadang2 penuh keindahan dan kadang2 penuh dengan dugaan..tapi ternyata, itulah permainan yang harus kita habiskan sehingga ke minit-minit terkahir.

HIDUPLAH UNTUK MEMBERI SEBANYAK-BANYAKNYA, BUKAN MENERIMA SEBANYAK-BANYAKNYA.
-laskar pelangi-

hidup ini tentang saling memberi dan menerima, tentang saling membantu dan menolong, hidup ini juga tentang komunikasi antara insan dengan insan yang lain.memberi bukan maksudnya memberi yang sekadar memberi atau memberi hanya pada nama, tapi memberi maksudnya, memberi dengan penuh keikhlasan, memberi dengan niat untuk memberi bukan untuk mencari popularity. Ramadhan, bulan penuh keberkatan yang kebiasaanya, insan berlumba-lumba untuk saling memberi. bukan untuk mempersoalkan keikhlasan, tetapi perlukah pemberian itu digembar-gemburkan ke seluruh alam, kononnya kita insan paling murah hati yang rela berkongsi harta untuk segenap ummah? Keikhlasan itu datangnya dari hati bukan pada zahir, tetapi penuh rase tanggungjawab yang wujud dari kesedaran.

Allah ciptakan manusia ini berbagai-bagai, ada miskin ada kaya, untuk kita saling melengkapi antara satu dan yang lain..Dia tidak ciptakan yang kaya untuk menghina yang miskin, yang kuat untuk menindas yang lemah tetapi dia ciptak yang kaya untuk berkongsi dengan yang miskin, yang kuat untuk melindungi yang lemah...Sempena bulan Ramadhan yang penuh keberkatan, dan syawal yang bakal menjelang tiba, mari kita sama-sama merenung, adakah kita sudah menjadi seorang manusia yang benar-benar menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi ini?

RENUNG-RENUNGKAN dan SELAMAT BERAMAl!!! =)

0 comments: